Çarşamba

HANGİ DİZİLER NİÇİN YAYINDAN KALKIYOR?

Televizyon kanallarında büyük reklamlarla yayına giren kimi yerli diziler, son zamanlarda birbiri ardına sessiz sedasız yayından kaldırılıyor.

Bu da izleyicileri hayal kırıklığına uğratıyor. Televizyon yetkilileri, dizilerin yayından çekilmesini alınan düşük reytinge bağlıyor. Durum böyle olunca her şeyin reytinglerle ölçüldüğü bir sistemde, televizyonlar; beklentisine cevap veremeyen dizilere kapıyı göstermekten çekinmiyor. Hayalet (Kanal D), Evli ve Çocuklu (Kanal D), Arapsaçı (atv), Canım Annem (atv), Çekirdek Aile (Kanal D) Kasabanın İncisi (TRT 1) reytinge kurban giden dizilerden sadece birkaçı.

Programların ömrünü reklam verenler belirliyor

Dizilerin yayından kaldırılmasını tamamen ‘doğal’ nedenlere bağlayan televizyon yetkilileri, ayakta kalmak için bunun gerekli olduğunu savunuyor. Show TV’den Halkla ilişkiler Müdürü Özlem Tangut’a göre bir dizi reyting sıralamasında alt seviyelerden kurtulamıyorsa yayına devam etmesinin yayıncı kuruluşa yapılacak en büyük haksızlık olacağını düşünüyor. Bu yüzden bu kanalda gösterilen ‘Altın Kafes’ isimli yerli dizi de bugünlerde yayından kalkmak üzere; çünkü dizinin aldığı reklam, bütçesini karşılamıyor.

Kanal D Dramalar Müdürü Özlem Taşpınar ise reytinglerin her şeyin önüne geçtiğini, reklamverenlerin oyuncuların kariyerinden ve kimliğinden çok, yayınlanan dizinin izlenme oranına baktığını belirtiyor. Hayalet, Sultan Makamı, Evli ve Çocuklu gibi dizilerin yayından kaldırılmaları konusunda ise Taşpınar özellikle Hayalet’in 6 bölüm yayında kaldığını; ancak bir türlü kendini toparlayamadığını dile getiriyor.

TGRT Yayın Yönetmeni Sait Eken’e göre ise yerli yapımlar diğer programlara göre daha fazla bütçe gerektiriyor. Eken, ortalama bir dizinin bölümbaşı maliyetinin 70 milyar ile 100 milyar lira arasında olduğunu söylüyor. Bu durumda reyting almayan bir dizinin yayına devam etmesi ise kanal için intihar anlamına geliyor!..

Televizyonların ayakta kalabilmek adına reyting ve reklam kriterini ön planda tutmaları doğal bir durum gibi gözükse de bazı yapımcı şirketler bu durumdan ve işleyen bu sistemden rahatsız. Bazıları ise televizyonlarla aynı fikirde. “Dişi Kuş” ve “Bir İstanbul Masalı” gibi yüksek bütçeli dizileri izleyiciye kazandıran TMC Yapım Prodüksiyon sorumlularından Ramazan Albayrak televizyonlarla aynı görüşü paylaştıklarını saklamıyor. İzlenmeyen bir yapımın kanala olduğu kadar yapımcı firmaya da zarar verdiğini söyleyen Albayrak, yapımcı şirket olarak çeşitli anlaşmalar çerçevesinde film yaptıklarını, bu anlaşma maddelerinin arasında tutmayan yani reyting almayan yapımın yayından kaldırılmasının da olduğunu söylüyor.

Anahtar Televizyon ve Filmcilik’ten Halkla ilişkiler Müdürü Tamer Özceviz ise bu konuda oldukça dertli. atv’de 3 bölümden sonra yayından kaldırılan Halit Akçatepe’nin başrolde oynadığı “Canım Annem”in bitirilmesi onu çok üzmüş. Dizinin yayından kaldırılmasını bir türlü hazmedemeyen Özceviz’e göre bu sektörde küçük prodüksiyon şirketlerine yaşama şansı tanınmıyor. Televizyon yöneticilerinin belli başlı birkaç şirketle çalıştığını, bunun sonucunda sektörde kartelleşme meydana geldiğini söyleyen Özceviz’i en çok etkileyen konu ise televizyonların başrol oyuncularını seçerken oyuncuların sanatına değil magazin âlemindeki konumuna bakmaları.

ZAMAN

Hiç yorum yok: